Hvad er dit skjold?

Når vi støder på udfordringer eller oplevelser i barndommen og livet, som vi ikke kan håndtere selv, og vi ikke får den fornødne hjælp til at håndtere dem, sker der ofte det, at vi opbygger et værn mod den smerte, der opstår. Vi finder nogle strategier, som kan dulme det, der er svært, så vi kan holde ud at være i verden.

 

Nogen lukker følelsesmæssigt ned eller adspreder sig så meget, at følelserne forsvinder. Nogen bliver vildt dygtige til at præstere og gøre andre tilfredse, så de går under radaren for eventuel ballade. Nogen bliver gode til at gå til modangreb eller til ikke at vise sårbarhed. Og mange gør lidt forskelligt på forskellige tidspunkter. I terapien kalder vi det for “at gå i skjold”; det kaldes også forsvarsmekanismer.

 

Vores skjold har som regel været utrolig vigtigt for os på et tidspunkt i vores liv, fordi det netop har reddet os ud af situationer, som vi ikke kunne håndtere på et givent tidspunkt. Det ville have været for meget for os. Fordi vi var alene. Eller ikke var gamle nok til at forstå. Ikke havde den fornødne tid til at håndtere det, el.lign.

 

Men ind i mellem sker der det, med tiden, at skjoldet udvikler sig, så det nærmere spænder ben for os end hjælper os.

 

Binge-watching. Power-shopping. Hyper-rengøring. Over-arbejde. Alkoholmisbrug. Overmedgørlighed. Mobilafhængighed. Overforbrug af sex. Det kan se ud på mange måder igennem livet, men princippet er det samme: Vi bruger bestemte handlinger (eller mangel på samme) til at undgå den smerte eller det ubehag, vi ellers oplever – eller som vi er bange for at opleve.

 

Men når vi gør det, og når vi bliver ved med at gøre det, så fjerner vi os fra problemets kerne; vi får ikke taget hånd om det, selvom vi måske nu er klar, modne nok, har den fornødne støtte, osv. til at kunne håndtere det.

 

Samtidig sker der det, at vi ofte skaber nye problematikker, når vi går uhensigtsmæssigt meget i skjold. Måske bliver vi stressede af for meget arbejde. Måske får vi ikke lavet det helt nødvendige dagligdagsarbejde i hjemmet, så alting vokser os over hovedet, fordi vi kollapser på sofaen; måske skubber vi mennesker væk, som vi faktisk gerne vil have i vores liv; måske får vi ikke opsøgt de oplevelser, der betyder noget for os; måske tilsidesætter vi fuldstændigt vores egne behov for at behage andre; måske kan vi ikke finde ud af at være nærværende med dem, vi holder af.

 

Med andre ord: vi lever ikke det liv, vi egentlig gerne vil.

 

Derfor kan det være en rigtig god idé at undersøge, hvad det er for nogle ting, vi gør, for at fjerne os fra det, vi oplever som svært, og at se på, hvilke konsekvenser det har. For når vi kan se dét, så kan vi også begynde, ligeså stille og tålmodigt at gøre noget andet. Med små skridt af gangen kan vi forsøge at finde alternativer, som nærer os mere og som hjælper os til at leve det liv, vi gerne vil.
 
Men det må ske med en kærlig tålmodighed til os selv. Hvis vi forsøger at fjerne forsvarsmekanismerne uden at have en ballast og støtte at stille i stedet for, kan det i værste fald forstærke de bagvedliggende problematikker. Så vi må være tålmodige, nære os selv så godt vi kan, og finde den fornødne støtte til at ændre det, vi ønsker at ændre.

 

Har du et skjold, som du bruger uhensigtsmæssigt meget?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *