Uncategorized

Vreden er vores ven og vi danser med den

De er der. Det er hele paletten.

Det er glæden, kærligheden, fortvivlelsen, angsten, vreden, frustrationen, lyksaligheden osv.

Der bliver sagt ting som:

“Jeg har 700% kærlighed lige nu”

“Jeg er jo din A, som du elsker meeeegahøjt!”
“Jeg eeeelsker min far, når han er der og når han ikke er der”
“Neeeej, hvor er det dejligt at være på tur med dig lige nu, mor”
Og der bliver grædt. Og der bliver raset. Og savnet. Og sørget.
Stort set dagligt danser vi os igennem en vredesdans, hvor vi kommer af med en masse af det, der sidder i kroppen på os. Og jeg har lyst til at skrive noget om vreden.

Vreden kan være vores ven

Vrede er en af de følelser som rigtig mange mennesker har svært ved at håndtere.

Mange af os føler dyb skam eller skyldfølelse, når vi er vrede. Mange fik som børn at vide, at de ikke var ønskede, mens vreden stod på.
“Det dér kan du godt stoppe med!”
“Lad være med at skabe dig!”
“Hold op med at være hysterisk!”
“Gå ind på dit værelse og kom ud, når du er god igen”
Tyg lige på den:
Kom ud, når du er god igen.
Altså:
Du er ikke god, når du er vred.
Jeg vil ikke se på dig, når du er vred.
Jeg vil først se på dig, når du er god igen.
Bum.
Men vrede er en del af livet. Vrede er faktisk en vigtig del af livet.
Vreden fortæller os nemlig, at der er noget, vi har brug for.
Måske handler det om at få sat en klar grænse over for nogen?
Måske handler det om at få slappet mere af?
Måske handler det om at føle sikkerhed og tryghed?
Måske har du brug for at føle dig værdsat og elsket?
Årsagerne kan være mange.
Det handler derfor ikke nødvendigvis om at få fjernet vreden. Det handler om at kunne rumme den, og være i den på en konstruktiv måde, mens den er der; at lytte til den; eller i hvert fald være i den på en måde, der ikke gør skade på os selv eller vores omgivelser.

Sådan danser vi vredesdans

Vi taler meget om vrede herhjemme i øjeblikket. Og vi taler meget om, at man gerne må være vred.
Vi prøver også at formidle, at vrede ikke er en dårlig følelse. Den er ikke dårligere end glæden. Den behøver ikke at forsvinde. Den er der og den er okay.
Den omtalte vredesdans bruger vi, når vreden bliver overvældende og føles i hele kroppen.
Så siger vi f.eks.:

“Du bliver helt vred nu! Kan du mærke det?”

Vi siger måske: “Jeg vil gerne være sammen med dig, mens du er vred? Må jeg det?”

Og så laver vi typisk noget fysisk sammen og taler om, hvad man kan få lyst til at gøre, når man er vred; hvad der er acceptabelt og hvad ikke.¨

Vi giver eksempler:
“Man kan sådan få lyst til at kaste med noget. Her, vil du kaste med puden?” … og så kaster vi med puder sammen, og kommer ofte til at grine midt i det hele. Og så bliver det lidt alvorligt igen. Vreden ligesom bølger lidt frem og tilbage.
“Man kan også få lyst til at bide i en klud. Eller råbe i en pude. Eller slå i en sofa.”
A på 3 år eksperimenterer lidt med det:

“Man kan også få lyst til at trampe i gulvet?”

“Man kan få lyst til at slå ind i væggen?”
Og vi guider ham, og siger f.eks. “Det kan være en god idé at slå i noget blødt i stedet for. Det gør så ondt, når det er på væggen. Det skal helst ikke gøre ondt”
Når vreden har fået mulighed for at bølge lidt frem og tilbage, sker der noget. En ændring. En ro. Måske en sårbarhed. Men i hvert fald noget andet.
Måske taler vi lidt om, hvorfor vreden var der. Måske taler vi ikke så meget.
Forleden, da A var færdig med sin vredesdans sagde jeg: “Wauw, A! Du har hjulpet dig selv med at …”. … og helt instinktivt havde jeg lyst til at fortsætte: “…med at blive glad igen”, men Daniel kom mig i forkøbet, og sagde: “med at være i vreden”.
Du har hjulpet dig selv med at være i vreden.
Havde jeg sagt “med at blive glad igen” ville jeg have bidraget til fortællingen om, at det er bedst at være glad, og sådan har jeg det jo ikke. Det er ikke bedst at være glad. Behageligst? Nemmest? Måske… Ikke nødvendigvis, men måske. Men i hvert fald ikke bedst. Alle følelser har deres berettigelse.
Hvordan er du i vreden? Hvad hjælper dig? Og hvordan støtter du dit barn?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *